visualkei
JRock
és a visual-kei
A Visual Rock (vagy ahogy igazából
Japánban nevezik visual-kei) a japán zenei
szintér egyik legfurcsább és
legegyedibb képződménye. Az elnevezés
sokkal inkább egy kis szub-kultúrát
jelent mintsem egy konkrét zenei stílust, mert
habár a létezik egy elég jellegzetes,
hard-rock, metal, goth/dark ésatöbbi elemekből
építkező hangzásvilág, amit
sokan követnek, van legalább ugyanannyi
együttes akik teljesen más tipusú
zenében utaznak, mégis a visual
szintér szerves részei. Az együttesek
legáltalánosabb jellemzője, hogy a
zenén kívűl a kinézetre is nagyon nagy
hangsúlyt fektetnek... látványos
kosztümök, extrém frizurák,
elképesztó sminkek... Ezek a
külsőségek sokszor elriasztják a
felkészületlen érdeklődőket...
legkésőbb akkor mikor megtudják, hogy az
együttestagok (szinte) kivétel
nélkül férfiak (ami a
fényképek alapján
idönként valóban hihetetlen). Viszont
aki rászánja magát, és a
zenét is meghallgatja rájön, hogy sokkal
többről van szó mint egy csak
külsőségekről szóló
divatőrületröl. Ezt bizonyítja az is, hogy
a visual-kei már több mint egy évtizede
jelen van, és manapság izgalmasabb és
változatosabb mint valaha.
Az egész valamikor a nyolcvas évek
elején kezdődött. Japánban
természetesen már a 60-es évek
óta voltak szép számmal
rock-zenekarok/énekesek, de habár a maguk
stílusában jók voltak,
többnyire semmi különlegesebben eredetit nem
tudtak felmutatni.. Semmi olyat amitől egy átlag
külföldi felvonta volna a
szemöldökét, hogy "ohh, mi ez? ilyet
még nem hallottam!" Azonban ez már nem
sokáig maradt így...
Hard-rock, goth-rock és
nagy hajak
A fiatalok újabb nemzedékét
már nem érdekelte a hagyományos
rock'n'roll, vagy a Bob Dylan inspirálta folk-rock.
Szivesebben hallgatták a nyugati hard-rock és
heavy metal zenekarokat, melyek akkoriban voltak
népszerűségük
csúcsán (pl. Hanoi Rocks, KISS, Mötley
Crüe) és mikor rendes rock-fanatikus fiatalhoz
illően kitalalták, hogy na akkor ők is zenekart
alapítanak, természetesen ezek a zenék
voltak az elsődleges hatásaik. Természetesen
átvették a nyugati bandákra jellemző
külsőségeket is: nagy, feltupírozott
hajak, bőrcuccok, arcfestés és gyakran a
későbbiekben különlegesen
meghatározóvá
váló nőies, androgün kinézet.
Ezen zenekarok egyike volt az 1982-ben alakult X (akik pár
évvel később X-Japan névre
váltottak ). Az énekes Toshi és
dobos/zongorista Yoshiki által alapított X
zenéjét a kiadók eleinte persze
túl durvának találták
és így nem jutottak szerződéshez. Egy
idő után feladták a felesleges
próbálkozásokat és
családi pénzből saját
kiadót alapítottak Extasy Records
néven és ezzel kezdetét vette a
visual-rock igazi története. 1988-ban jelenik meg
első lemezük, a Vanishing Vision és rövid
időn belül egyenlőre viszonylag kicsi, de annál
fanatikusabb rajongótábort szereznek maguknak.
Még '88-ban leszerződtetik az első zenekarokat a
kiadójukhoz. Ezek közül az első a Ladies
Room és a Zi:Kill, akiket számos más
zenakar követ, köztük a később a
műfaj egyik legfontosabb zenekarává
váló Luna Sea is akikre az X gitárosa,
hide figyel fel egy
fellépésükön. 1989-ben megjenik
a második X album (Blue Blood) ami már hatalmas
siker és az Oricon toplistán a negyedik helyig
jut.
Persze nem az X volt az egyetlen ilyen zenekar... számtalan
más banda játszott hasonló hard-rock
inspirált zenét, hasonló
külsőségekkel megtámogatva. Dead End,
Gas Tunk, Media Youth, Tokyo Yankees, Gilles De Rais és a
hagyományos heavy metal hangzást követő
Seikima II, vagy a Color melyben a később
meghatározó szerephez jutó Free Will
kiadót alapító Dynamite Tommy
felbukkant... azonban az X hatása kiadójuknak,
Yoshiki zeneszerzői képességének
(olyan rock-balladákat mint ő nem írt senki :) ),
valamint nagy részben a zenekartagok (elsősorban hide
és Yoshiki) extravagáns
személyiségének és ebből
következő kult-hős státuszuknak
köszönhetően felbecsülhetetlen.
Az egyetlen igazán fontos visual zenekar amely nem az X
által elindított hullámnak
köszönheti sikerét, az 1983-ban alkult
Buck-Tick akik már az X-Japan első sikerei előtt befutottak
és zeneileg is olyan távol voltak a
kortásaikra jellemző hangos és zúzos
hard-rocktól, amennyire az a rockzene határain
belül lehetséges. Az ő sőtét
tónusú, sokszor nyomasztó
és felkavaró zenéjük
gyökerei a klasszikus glam (David Bowie, Roxy Music), a
new-wave (Ultravox, Japan) és legfőbbképp a korai
dark-rock (Bauhaus, Clan of Xymox, The Cure) együttesekben
rejlenek. Ezt a keveréket az akkoriban nagyon
népszerű japán Boowy könnyedebb
rockjának hatása enyhítette
és tette befogadhatóvá a
nagyközönség számára.
A Buck-Tick akik kinézetben is zenei
példaképeiket követik
(nagyrészt elegáns fekete és
fehér ruhák,
égnekálló, bozontos
frizurák, ésatöbbi) 1986-ban jut
lemezszerződéshez és kisérteties
szépségű,
összetéveszthetetlenül egyedi
zenéjüknek köszönhetően
pár évvel később már a
legnépszerűbb zenekarok között vannak. Ezt
a pozíciójukat a mai napig sikerűlt megtartaniuk
és azóta is sorban adják ki a
jobbnál jobb albumokat.
Az X, a B-T és a többiek sikere nagyban
megkönnyítí az olyan a
kilencvenes évek elején felbukkanó
visual zenekarok dolgát, mint a Luna Sea, GLAY, Penicillin,
Kuroyume, Shazna, Malice Mizer, L'Arc~en~Ciel, Siam Shade stb...
Azonban ezek a zenekarok mind más és
más hatásokból
építkeznek aminek köszönhetően
mind kinézet, mind pedig zene
szempontjából elkezdődik a visual-keit oly
érdekessé tevő
stíluskavalkád.
A gyakran elegáns öltönyökben
pompázó, de egészen
elképesztő hajviseletekkel rendelkező GLAY kezdettől fogva a
pop és a rockzene
ötvözésével
kisérletezett (nem-kicsit a Boowy nyomdokain haladva), a
Kuroyume, a Luna Sea mellett a legfontosabb előfutára a
későbbiekben oly jellegzetessé
váló visual-hangzásnak ami a
goth/dark-rock dallamos, de ugyanakkor sőtét és
fenyegető zenei világát vegyíti a
hard-rockra jellemző zúzással.
Ekkoriban jelennek meg egyre több zenekarban a néha
egészen félelmetes mértében
nőies kinézetű zenészek. Ilyen
például Hakuei a Penicillin-ből, Hyde a
L'Arc~en~Ciel-ből és legfőbbképp a Shazna
énekese, Izam, aki Japánban meglehetősen
szokatlan 190 cm körüli magassága
ellenére egy-az-egyben úgy néz ki mint
egy kétségbeejtően aranyos tizenéves
lány. Azonban ezt a később a visual-kei
elválaszthatatlan részévé
váló trend-et, Mana, a
kosztümök, smink és
szinpadiasság tekintetében is minden zenekart
messze túlszárnyaló Malice Mizer
gitárosa vitte tökélyre. Míg
a többi együttesnek
többé-kevésbé
megtalálhatóak a zenei előképei
nyugaton, addig a Malice klasszikus zenét, rockkal, majd
későbbiekben industriallal ötvöző
hangzásához hasonlót nem
találunk.
Ezek a zenekarok voltak legnagyobb hatással a
következő visual-kei generációra mind
zeneileg, mind kinézetben, mindpedig a visual-kei-re
olyannyira jellemző szinpadi pózok
tekintetében... a Malice középkori
kosztümei, a Kuroyume durva dark-rockja, a Luna Sea
gitáros Sugizo feszes bőr- és latex-cuccai,
vörös haja és szinpadi
pózolása mind a mai napig számtalan
zenekar eszköztárában a legfontosabb
elemek közt vannak.
Major JRock: Pénz, siker,
ragyogás és lassú halál
Az ebbe és a következő, a kilencvenes
évek közepén felbukkanó,
generációba (pl. Pierrot, Laputa, Dir en grey,
La'cryma christi) tartozó zenakarok karrierje szinte
kivétel nélkül ugyanúgy
alakul: Egy-két demo és független
kiadónál megjelent lemez után lecsap
rájuk valamelyik major lemezkiadó és
ezután a együttes hatalmas
népszerűségre tesz szert, azonban mind zeneileg,
mind kinézetben egyre visszafogottabbá
válik. Eltűnnek, vagy legalábbis
visszafogotabbakká válnak a sminkek, nincsenek
többé extrém ruhák, a
brutál, sötét hangulatú,
sikításokal teletűzdelt dalok is
mindinkább elmaradnak, helyettük kapunk
balladákat orrvérzésig, a
témában a vér és erőszak
helyett egyre inkább a szerelemé és
hasonló csacskaságoké lesz a főszerep.
Ez nem azt jelenti, hogy a zenekarok bármivel
rosszabakká váltak volna... Továbbra
is kíváló számokat,
albumokat hoznak össze, de ez már egy
más műfaj... a stílusbeli
változást sok régi rajongó
nem is tudja feldolgozni és
hátatfordítanak régi kedvenceiknek.
Azonban minden elvesztett rajongó helyett kapnak vagy
száz újat.
Ekkortól kezdve válik egyre
elterjedtebbé a JRock kifejezés ami
leginkább arra szolgál, hogy ezeket a zenekarokat
megkülönböztesse azoktól akik
megmaradtak a szélsőségeknél. Mert
azért vannak kívételek.. a Malice
Mizer a major lemezszerződésnek és sikernek
köszönhető nagyobb pénzügyi
szabadságot arra használja, hogy a szinpadi
showt, kosztümöket és videókat
még nagyszabásúbbá,
tökéletesebbé és
legfőbbképp extrémebbé tegye. A
másik zenekar, amely majdnem ilyen következetesen
ragaszkodik a szélsőségekhez, a kilencvenes
évek második felének legnagyobb
hatású visual bandája a Dir en grey.
Rajuk zeneileg és kinézetben is talán
a korai Luna Sea és Kuroyume volt legnagyobb
hatással... a két gitáros Die
és Kaoru jónéhány
képen úgy néz ki mintha épp
akkor fosztották volna ki Sugizo
ruhásszekrényét, dalaikból
árad az első néhány Kuroyume lemezre
oly jellemző hisztérikus őrület, Kyo
üvöltései, pedig Ryu sikolyait
idézik (itt jegyezném meg, hogy a Luna Sea
énekese, Ryuichi, aki eleinte igencsak kegyetlen hangokat
préselt ki magából, később
a szivlangyosító szerelmesdalocskák
egyik fő specialistájává
vált... mit tesz az emberrel a hírnév)
A ex-visual, major zenekarok közt a kilencvenes
évek második felére kialakul egy
nagyon jellegzetes hangzás, amelynek legfőbb jellemzői a
végtelenül dallamos, softos, olykor pop-ba
áthajló dalok. Ezt a vonalat követi az
ekkoriban alakuló zenekarok közül is
jónéhány,
például a Janne Da Arc és a Raphael,
akik ennek köszönhetóen szintén
pillanatok alatt nagy kiadókhoz és ennek
következményeként a toplisták
élére kerülnek.
Azért persze nem mindenki ebbe az irányba indult
el: legjobb példa a kis botladozás (True
*khm-khm*) után magára
találó és Japán egyik
legkiválóbb zenekarává
váló L'Arc~en~Ciel, és az egyre
inkább punkos zenét játszó
Kuroyume, akik 1999-ben feloszlanak, csak azért, hogy az
együttesvezető, énekes Kiyoharu, aki a
japán rock egyik legkarizmatikusabb és
komprumisszummentesebb (nomeg legőrültebb)
figurája, új Sads nevű zenekarával
teljesen maga mögött hagyja a múltat
és bebizonyítsa, hogy a kiégett
és fáradt műfajnak hitt punk-rockból
igenis lehet kihozni új dolgokat dögivel, csak
akarni kell.
Ez a JRock igazi fénykora. A műfaj hisztérikus
népszerűségnek örvend, sorra jelennek
meg a jobbnál-jobb kislemezek és albumok, a
zenekarok ekkorra már rég maguk
mögött hagyták a kis klubbokat
és mindegyikük teltházas
stadionturnékat csinál, lemezeik
kivétel nélkül a toplisták
tetején landolnak, velük vannak tele a zenei
tv-műsorok, rádiók, újságok
és nemzetközileg is ekkor kezdenek egyre
többen felfigyelni arra, hogy mi is folyik a kis
szigetországban. Nopersze nem a
nagyközönség, hanem elsősorban az anime
rajongók, akiknek különben is van
már egy kis rálátása a
japán kultúrára.
2000-ben viszont elkezdődnek a problémák... A
Luna Sea egy kb. egyéves leállás
után, amely idő alatt a tagok szoló
projectjeikkel törődtek, visszatér,
összehoz még egy lemezt (Lunacy címen...
visszautalva az együttes eredeti nevére), majd
bejelentik, hogy feloszlanak. Következő évben a
L'Arc~en~Ciel jelenti be, hogy tartanak egy kis
leállást szóló-tervek miatt
és a kényszer-szünet azóta is
csak nyúlik és a rajongók egyre
szkeptikusabbak azzal kapcsolatban, hogy van-e így a
zenekarnak jövője... Később pedig a Siam Shade
és a Rouage is feloszlott, a Shazna pedig az
énekes kisebbfajta botrányt okozó
házassága, majd válása
után szépen csendben eltünt.
Több, frissen a majorökhöz került
zenekar pedig nem húzza sokáig... Lareine a
"zenei nézeteltérések" miatt oszlott
fel, a Raphael, a gitáros Kazuki halála miatt, a
sokéves indies periódus után
leszerződő Baiser meg fene tudja miért...
A Dir en grey és a Malice Mizer, az a két zenakar
aki nem hajlandó visszafogni magát
extremitás terén, inkább visszamegy
független kiadókhoz, hogy nyugodtan
csinálhassák azt amit akarnak. Akik maradnak nagy
kiadóknál nem sokat tesznek hozzá a
műfajhoz... a Pierrot még összehozza
pályafutása talán legjobb
lemezét, a zeneileg, és
témájában (diktatúra,
korrupció és igen lesújtó
kép a társadalomról) is roppant
húzós és agresszív Private
Enemy-t, majd teljesen érthetetlen módon
beállnak a sorba, és elkezdenek az ekkorra
már eredetinek vagy
újítónak
véletlenül sem nevezhető, tipikus JRock
hangzásba tökéletesen
belesimuló, meglehetősen unalmas számokat
irogatni. Számos zenekar pedig
láthatóan képtelen a
változásra, vagy
megújulásra... A Plastic Tree, a GLAY vagy a
La'cryma christi stílusa nem sokat változik az
évek során és habár
továbbra is jók a lemezeik, újat
igazából nem tudnak felmutatni... az olyan
újabb sikercsapatok mint a Janne Da Arc, a Wyse vagy a
producerek által ősszeválogatott Lucifer pedig
igazából említésre sem
méltóak.
A nagy kivétel a Buck-Tick, és talán
még a Laputa, akiknek továbbra sincsenek
gyengébb pillanatai, és sokkal hajlamosabbak a
kisérletezésre mint a többiek.
Vagyis mára a JRock-nak már nincs meg az az
vonzereje mint pár évvel ezelőtt... nem kapkodjuk
a fejünket az új, soha nem hallott
hangzások miatt, nem érezzük azt az
átütő erőt és lelkesedést ami
régebben még oly
kézzelfogható volt...
Ennyi alapján azt szűrhetnénk le, hogy a Visual
és JRock, sok más irányzathoz
hasonlóan idővel kiégett és
érdektelenné vált... azonban ez
közel sem igaz. Csak azt bizonyítja, hogy azoknak
akik annak idején húzták a
szájukat mikor a zenakarok
aláírták a szép nagy
számokkal teleirogatott lemezszerződéseket,
félve attól, hogy milyen hatással
lesznek a nagy kiadók kedvenceikere
végülis bizonyos fokig igazuk lett. Mert
miközben a felszinen szépen lassan haldoklik
minden, mélyen, a kis klubbok
világában úgy
pörögnek az események mint még
soha...
Az indies szintér: Sokk,
kreativitás, extremitás és
kiszámíthatatlanság
Akkorra mikor a fentebb leírt események megestek,
a valaha többé-kevésbé
egységes visual szintér teljesen
kettévált. A folyamat valamikor '97-98
környékén kezdődött... Addig a
népszerűbb indies zenakarok ugye szinte
törvényszerűen a nagy
kiadóknál kötöttek ki, de
helyeket mindig újak vették át akik
aztán szintén leszerződtek. Azonban ezt a sort a
Dir en grey és Pierrot lezárta.
Egyrészt kezdett telítődni a major JRock piac,
másrészt az ekkoriban felbukkanó
újabb, a visual-kei extrémebb vonalát
képviselő zenekarok (pl. a Madeth gray'll, La Mule
és legfőbbképpen a Lamiel) már egyre
inkább úgy gondolták, hogy semmi
szükségük nagy cégekre, hanem
köszönik, de nagyon jól elvannak a kis
klubbokban is, ahol kőzönség is
olyanokból áll, akik igazán komolyan
veszik a műfajt. Ráadásul ekkorra kezdett
megerősődni egy-két független kiadó
(melyeknek vezetői többnyire maguk is zenészek)
és egyre több, visualre
specializálódott bolt nyílt, vagyis a
lemezek, demók terjesztése sem volt
tőbbé probléma.
Tömegével bukkantak fel az új zenakarok,
a fő irányvonallá pedig a leginkább
talán a Dir en grey és Baiser
inspirálta, kegyetlen, sikitozós
zúzdát a dallamossággal
vegyítő hangzás lett, amit lenyűgöző kis
ötletekkel tettek igazán izgalmassá.
Elsősorban a gitárosok remekeltek, telepakolva a
számokat szokatlan megoldásokkal és
dallamokkal. Ez csak még egyedibbé és
különlegesebbé tette a nyugati bevezető/1.
versszak/refrén/2.
versszak/szoló/3.versszak/refrén/stb...
sémáktól amúgy is egyre
jobban különböző dalszerkezeteket. Az
átlag visual számban a refrén
általában teljesen kimarad és a
szövegben/zenében sem jellemzőek az
ismétlődések, ehelyett a komplexen
felépített, végig alakuló,
változó dalszerkezet a leggyakoribb.
Azonban ezen a fő irányvonalon kívül
számtalan más zenei stílus is
beszivárgott a v-keibe szépen lassan. Mint
mindenhol, itt is megjelent az elektronika. Ebben a szövegein
és borítóin
szürreális álomvilágot
kialakító Guniw Tools játszott
forradalmi szerepet, furcsa
atmoszférájú, pop-os dalaival, de
többen követték őket a sorban... A
Kilhi+Ice duó, a durvább electro-industrial
hangzásban utazó Blam Honey vagy
újabban a hasonlóan brutál Mushi.
Voltak olyanok, akik a színtiszta
goth-hangzásvilágot
képviselték... a termékenynek
közelsem nevezhető Art Marju Duchain, akik habár
mind a mai napig aktívak és folyamatosan
koncerteznek, az évekkel ezelőtt megjelent
négyszámos EP-n kívül semmit
sem adtak ki, a Pride of Mind amelynek énekese
később Klaha név alatt a Malice Mizer harmadik
énekeseként vált igazán
ismertté, valamint mind közül a
legkiválóbb éslegismertebb Velvet
Eden. Számtalan más, egy-két csapatra
jellemző zenei furcsaság is előfordult még, mint
a David Shito:aL-nak, és
utódzenekarának a pleur-nek fura, egyszerre
vidám és gonosz kis pop/rock
dalocskái, vagy az Amadeus szoprán
énekesnővel megtámogatott
teátrális, néha
már-már musical-szerű számai. Nomeg
ott van az utóbbi évek legizgalmasabb dolgait
kitermelő eruguro néven ismertté vált
egészen elképesztő alműfaj, ami viszont
külön szekciót fog majd kapni, mert
túl érdekes és kiterjedt
(és ennek köszönhetően túl
hosszú) téma ahhoz, hogy ezen
írás kereteibe be lehessen illeszteni.
Az indies visual szintér egy-két év
alatt hatalmasra nőtt és mivel a major kiadókhoz
szerződött zenekarokkal és
közönségükkel egyre
inkább megszakadt minden kapcsolat, ekkoriban
vált igazán
különálló,
kívülálló
számára szinte teljesen
átláthatatlan
szubkultúrává... ez az
átláthatatlanság azonban
abból is eredt, hogy a színtér
követhetetlen sebességgel változik.
Természetesen mindig is voltak zenekarok amik feloszlottak,
tagok, akik kiváltak egyik csapatból
és beszáltak máshová, vagy
új bandát alakítottak, de az az
intenzítás és
kiszámíthatatlanság, ahogy ezek a
dolgok a visualon belül történnek eleinte
a legfanatikusabb rajongókat is alaposan kibillentette a
lelkivilágából.
A dolgok igazán '99-2000
környékén szabadultak el,
nagyjából ugyanakkor amikor a major zenekarok is
elkezdtek hullani mint a legyek. Szinte naponta bukkantak fel az
együttesek feloszlásáról vagy
többnyire végtelenné
nyúló "időleges
leállássáról"
szoló hírek. Lamiel, Madeth gray'll, Shiver,
Vasalla, L'yse:nore, pleur, D=Sire, Mirage, Guniw Tools... csak
néhány a félelmetes
mennyíségű zenekarból akik a
feloszlási láz áldozataivá
váltak. Az emberek már szbályosan
féltek ellátogatni a msg-boardokra és
egyéb hírforrásokhoz, mert nem
tudhatták, hogy aznap éppen nem egy
újabb kedvencük neve szerepel-e a 'disbanded'
szó előtt.
Ráadásul ez a tendencia nem merült ki
zenekaroknál, hanem egész kiadók
szüntek meg. Erre a sorsra jutott a Soleil, a
legdurvább élmény viszont
talán az volt amikor az akkori zenekarok legjobbjai
közül jónéhányat
felvonulató Key Party
szétzuhanását kellett tehetetlenűl
végignézni. Kezdődött ott az
egész, hogy a kiadó egyik
kiválóságát, a
NéiL-t leszerződtette egy major kiadó. A zenekar
egy indies-búcsúkoncert után eltűnt
és mindenki úgy tudta, hogy
stúdióba vonultak, ám a
hallgatás gyanúsan hosszúra
nyúlt, és hónapokig nem
érkezett semmi hír róluk.
Aztán egy nap jött a hír, hogy
bejelentették feloszlásukat.
Magyarázat semmi. Akkor még mindenki azt hitte,
hogy ez egy elszigetelt esemény, ami újra azt
bizonyítja, hogy nem szabad a majorökkel
szóba állni, azonban a Key Party
pénzügyi válságba
került és nem tudni, hogy ezért-e, vagy
másért, de sorban véreztek el
zenekaraik. NOi'X, Missalina Rei,Eliphas Levi és
végül, végső sokként a
kiadó két legkiválóbb
zenekara, a zeneileg időnként black-metalba
hajló, saját kis mitológiát
felépítő Aliene Ma'riage, és a visual,
gothic és spanyol (!) zenei elemeket
ötvöző, őrűlt, beteges hangzású
számairól, és elmebeteg kisgyerek
hangon sikitozó
háttérénekeséről
híres Noir fleurir is a megszűnt létezni. A Crow
volt az egyetlen zenekar amely túlélte a
kiadó megsemmisülését. Ők
nevet változtattak Kagrra-ra és jelenleg is a
legnépszerűbb csapatok közt vannak.
A másik hasonlóan súlyos sokk, a kein
2000 nyarán bekövetkezett feloszlása
volt. Rövid létezésük alatt is
hatalmas rajongótábort szereztek, és
sokak szerint (példul szerintem is) a legjobb valaha
létezett indies-visual zenekar voltak. Az előző
hónapok sokkterápiája után
ez a bejelentés volt az ami sokakat
végképp depresszióba és
letargiába taszított. Azonban ez a
depresszió nem tartott sokáig. Az
egyébként is félig-meddig Lamiel
utódzenekarnak számító kein
három tagja következő év
januárjában Deadman néven
új csapatot alapít ami továbbviszi a
megkezdett irányvonalat, csak némileg
kísérletezőbb módon és
idővel a maradék két tag is felbukkan
új formációkkal (Blast, Gullet),
és ugyanígy tesznek számos
más zenekar tagjai is. Ekkortól kezdve a
rajongók kezdik megszokni, hogy
láthatólag ez a dolgok rendje és
habár továbbra is folyamatosan oszlanak fel a
jobbnál jobb csapatok
(példáúl a Phobia, vagy az Amadeus...
ritka dolog, hogy valakik tovább
húzzák max. 2-3 évnél)
már nem okoznak olyan nagy
megrázkódtatást.
Ez alól talán két kivétel
volt csak... az első az volt amikor a Malice Mizer 2001
decemberében bejelenti, hogy előre beláthatatlan
időre felfüggesztik a zenekar
létezését. A másik pedig
majdnem egy évvel később jött, 2002
őszén mikor Kisaki, a korábban
számtalan zenekarban (köztük a Dir en grey
előzmény La:Sadie's-ban) megfordult
basszusgitáros bejelenti, hogy az év
végével a Malice-hez hasonlóan
meghatározatlan időre leáll jelenlegi
együttese a Syndrome, és ami sokkal
súlyosabb hír, hogy ugyanekkor
megszünteti Matina nevű kiadóját ami az
utóbbi 2-3 évben a legfontosabb és
messze legnagyobb indies-kiadóvá vált
25-30 zenekarral... akiknek sorsát egyenlőre nem tudja senki.
Azonban ez sem rázott már meg annyira senkit,
mert a feloszlott zenekarok helyett, ugyanolyan mennyiségben
bukkannak fel a semmiből a tehetségesebbnél
tehetségesebb újak, akik új dolgokkal
kisérleteznek, és frissen tartják a
műfajt. Hónapok alatt válnak kezdő
zenekarokból nagy sztárok, egy-egy új
dologgal előrukkoló zenekarnak mindig akadnak
követői, akik általában
egy-két arctalan kópiaként
elkönyvelhető kiadvány megjelentetése
után, tovább kisérleteznek az
átvett hangzással és
megtalálják saját
stílusukat, új trendet teremtenek, majd
feloszlanak és átadják
helyüket a következő hullámnak. Olyan
szinten pörögnek a dolgok, hogyha valaki
akár csak pár hónapig nem
követi az eseményeket teljes alműfajok
tündökléséről és
bukásáról maradhat le..
dehát éppen ez teszi olyan izgalmassá
az egészet. :)
A szubkultúra:
Platform-cipők és vérfoltos teddy-macik
Az évek során a visual-kei
köré egy nagyon furcsa szubkultúra
alakult ki ami önmagában is van majdnem olyan
érdekes mint a zene. Ez elsősorban a rajongók
azon mániájának
köszönhető, hogy a koncertekre,
találkozókra beöltöznek
kedvencük kosztümeibe (ez az
anime-rajongók közt is roppant népszerű
cosplay, vagyis costume-play). Egyik fő
találkozóhelyük a tokiói
Harajuku negyed, amely elsősorban
hétvégenként leginkább egy
nyilvános extrém divatbemutatóhoz
hasonlít, a dolog hátteréről mit sem
tudó turisták legnagyobb
megdöbbenésére. Ez a mánia
gyakorlatilag egyidős a műfajjal, azonban míg az X-Japan
bőrruháit és tupírozott, festett
hajait még viszonylag könnyen elő lehetett
állítani házilag is, addig
például a Malice Mizer
látványos kosztümeivel már
teljesen más volt a helyzet. A
problémát megoldandó (és a
kezdő visual-zenekarok ruházkodási gondjait is
segítendő ^^) erre a potenciális
vevőközönségre
specializálódott ruhaüzletek
nyíltak, amelyekből idővel divatmárkák
nőttek ki (melyek közül talán
legnépszerübb és legfontosabb a
Malice-es Mana által vezetett
Moi-Memé-Moitié). Hamarosan kialakult egy
teljesen különálló
öltözködési stílus,
mely stílusosan a 'Goth-Lolita' nevet kapta. Ennek fő
vonalát a viktoriánus
behatású, pompázatos ruhák
alkottják (természetesen többnyire
fekete szinben), de sok más furcsaság is
előfordul... latex nővér- és katonai
egyenruhák, rózsaszín
nyuszi-kosztümök és egyéb
elképesztően furcsa dolgok, és mind a mai napig
folyamatosan változik, alakul a divat és bukkanak
fel a vadabbnál vadabb ötletek.. utóbbi
időben például a visual-énekesnő Kana
bondage-pandájának hatására
divatba jöttek a
plüssállatkák... A
tömött vonatokat és metrókat
megtöltő jólöltözött
cégalkalmazottak és elegáns
háziasszonyok közt random felbukkanó
rózsaszín
viktoriánus-kiskosztümöt viselő,
vérfoltos teddy-macit szorongató,
falfehérre meszelt arcú lányok
felbukkanása eléggé ki tudja
billenteni a felkészületlen embert a
lelkiegyensúlyából.
A divatüzleteken kívűl számtalan csak
visual-kei kiadványokkal foglalkozó bolt is
található szerte Japán
nagyvárosaiban, meg persze elsősorban Tokióban. A
boltok közül néhány az
Interneten is elérhető, a más
forrásokból teljesen beszerezhetetlen
demókra és limitált
példányszámú CDkre
áhítozó külföldi
visual rajongók legnagyobb
örömére. Emellett mint minden
magára valamit is adó zenei műfajnak, a
visual-nak is megvannak a saját magazinjai. Ezek
közül a Shoxx és a Fool's Mate a
legfontosabbak, miután az egykor vezető szerepet
játszó Vicious szintén a
megszűnési mánia áldozata lett. Ezek
mellet meg kell még említeni az UV-t is, mely
szinte kizárólag csak a major JRock
előadókkal foglalkozik. Ezek az
újságok persze nálunk
beszerezhetetlenek, és Európában is
maximum néhány japán
könyvesboltban lelhetőek fel. Megrendelni őket meg
kész anyagi csőd, mert a postaköltség,
ésatöbbi messze többe kerül, mint
maga a magazin.
Hát dióhéjban kb. ennyi. Persze van
számtalan zenekar és téma ami egy
ilyen cikk keretei közé nem fér be, de
idővel majd próbálom a hiányokat
pótolni, és naprakész
infókat adni arról, hogy mi is
történik ebben a visual-kei néven
ismeretes csodás kis elszeparált univerzumban...
|